Regulamin oceniania zachowania uczniw
w I Liceum Oglnoksztaccym im. Tadeusza Kociuszki
w Bielsku Podlaskim

I. Postanowienia oglne

Ocena zachowania wyraa opini szkoy o wypenianiu przez ucznia obowizkw szkolnych, jego kulturze osobistej, postawie wobec kolegw, aktywnoci spoecznej, stopnia respektowania zasad wspycia spoecznego i norm etycznych.

  1. Ocena zachowania nie moe mie wpywu na:
    1. oceny z zaj edukacyjnych;
    2. promocji do klasy programowo wyszej lub ukoczenie szkoy z zastrzeeniem pkt. 10, 11.
  2. Ocen zachowania rdroczn i kocow ustala si wedug nastpujcej skali ocen:

  3. - wzorowe - wz
    - bardzo dobre - bdb
    - dobre - db
    - poprawne - pop
    - nieodpowiednie - ndp
    - naganne - ng.
  4. Ocen zachowania ustala wychowawca klasy po zasigniciu opinii innych nauczycieli i publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej (w szczeglnych przypadkach) o ktrych mowa w pkt. 4.
  5. Przy ustalaniu oceny klasyfikacyjnej zachowania ucznia, u ktrego stwierdzono zaburzenia lub odchylenia rozwojowe, naley uwzgldni wpyw stwierdzonych zaburze lub odchyle na jego zachowanie na podstawie orzeczenia o potrzebie ksztacenia specjalnego albo indywidualnego nauczania lub opinii publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym publicznej poradni specjalistycznej.
  6. Na tydzie przed okresow lub roczn rad klasyfikacyjn wychowawca klasy na godzinie do dyspozycji wychowawcy dokonuje oceny zachowania ucznia. Na jej kocowy ksztat skadaj si:
    1. samoocena ucznia;
    2. ocena zespou klasowego;
    3. ocena wychowawcy.
  7. Przy ustalaniu oceny zachowania ucznia brane s pod uwag nastpujce elementy:
    1. stosunek do obowizkw szkolnych;
    2. kultura osobista;
    3. aktywno spoeczna;
    4. uwagi i spostrzeenia innych nauczycieli uczcych w klasie zebrane przez wychowawc przed przystpieniem do oceniania zachowania ucznia;
    5. udokumentowane pozostae uwagi pozytywne i negatywne o zachowaniu (listy pochwalne, wyroki sdowe, pisma wadz porzdkowych);
    6. dbao o bezpieczestwo i zdrowie wasne oraz innych osb.
  8. Ocena zachowania ustalona przez wychowawc jest ostateczna.
  9. Ocen rdokresow ucze moe poprawi w nastpnym okresie, dostosowujc swoj postaw do wymienionych dalej kryteriw.
  10. Wychowawca klasy na pocztku roku szkolnego informuje uczniw i ich rodzicw (prawnych opiekunw) o zasadach oceniania zachowania.
  11. Rada Pedagogiczna moe podj uchwa o niepromowaniu do klasy programowo wyszej lub nieukoczeniu szkoy przez ucznia, ktremu po raz drugi z rzdu ustalono nagann roczn ocen klasyfikacyjn zachowania.
  12. Ucze, ktremu po raz trzeci z rzdu ustalono nagann ocen klasyfikacyjn zachowania, nie otrzymuje promocji do klasy programowo wyszej, a ucze klasy programowo najwyszej nie koczy szkoy.
  13. Wychowawca klasy na trzy tygodnie przed kocem roku szkolnego informuje ucznia i jego rodzicw ( prawnych opiekunw) o przewidywanej nagannej rocznej ocenie klasyfikacyjnej zachowania.
  14. W przypadku, gdy roczna ocena klasyfikacyjna zachowania zostaa ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczcymi trybu ustalania tej oceny, ucze lub jego rodzice (prawni opiekunowie) mog zoy zastrzeenia do dyrektora szkoy w terminie do 7 dni po zakoczeniu zaj dydaktyczno-wychowawczych.
  15. W przypadku stwierdzenia, e roczna ocena klasyfikacyjna zachowania zostaa ustalona niezgodnie z przepisami prawa, dyrektor szkoy powouje komisj, ktra ustala ocen w drodze gosowania zwyk wikszoci gosw. Ocena ustalona przez komisj jest ostateczna.
II. Szczegowe kryteria oceny zachowania ucznia

Ocen wzorow otrzymuje ucze, ktry:

  1. Wzorowo spenia wszystkie wymagania szkolne, jest wzorem do naladowania dla innych uczniw w szkole i rodowisku;
  2. Na tle klasy wyrnia si kultur osobist wobec wszystkich pracownikw szkoy, uczniw, a take w swoim rodowisku, prezentuje tak postaw na wszystkich zajciach organizowanych przez szko;
  3. Wykazuje du inicjatyw w pracy na rzecz klasy, szkoy i rodowiska; czynnie uczestniczy w pracach samorzdu uczniowskiego i innych organizacji dziaajcych w szkole;
  4. Jest pilny w nauce, maksymalnie wykorzystuje swoje moliwoci w tym zakresie, suy pomoc koleesk innym uczniom;
  5. Nie ma ocen niedostatecznych i dopuszczajcych;
  6. Sumiennie wywizuje si z obowizkw powierzonych mu przez wychowawc klasy, nauczycieli i innych przeoonych;
  7. Jest wzorem punktualnoci, systematycznie uczszcza do szkoy, a nieobecnoci usprawiedliwia w terminie ustalonym w regulaminie szkoy, nie spnia si na zajcia szkolne (dopuszczalne trzy spnienia w semestrze);
  8. Dy do rozwijania wasnych zainteresowa i zdolnoci w miar moliwoci stworzonych przez szko;
  9. Szanuje mienie szkolne i spoeczne oraz mienie wasne i swoich kolegw;
  10. Dba o higien swoj i otoczenia;
  11. Nie ulega naogom (palenie tytoniu, picie alkoholu, uywanie narkotykw, rodkw odurzajcych oraz innych szkodliwych dla zdrowia);
  12. Dba o czysto polskiego jzyka, nie uywa wulgarnego jzyka;
  13. Dokonuje zmiany obuwia;
  14. Ma najwyej trzy godziny nieusprawiedliwione;
  15. Nie ma adnych uwag o negatywnym zachowaniu w dzienniku lekcyjnym.

Ocen bardzo dobr otrzymuje ucze, ktry:

  1. Bardzo dobrze spenia wszystkie wymagania szkolne zgodnie ze statutem;
  2. Wyrnia si kultur osobist w stosunku do nauczycieli, pracownikw szkoy, uczniw i innych osb oraz prezentuje tak postaw w szkole i poza ni;
  3. Chtnie uczestniczy w pracach na rzecz klasy, szkoy i rodowiska;
  4. Jest pilny i systematyczny w nauce, suy pomoc koleesk innym uczniom;
  5. Nie ma ocen niedostatecznych;
  6. Bardzo dobrze wypenia obowizki ucznia i wywizuje si z zada naoonych na niego przez wychowawc oraz innych nauczycieli;
  7. Systematycznie uczszcza do szkoy, a nieobecnoci usprawiedliwia zgodnie z ustaleniami w regulaminie szkoy;
  8. Rozwija swoje zainteresowania i uzdolnienia we wasnym zakresie oraz wykorzystuje moliwoci stworzone przez szko;
  9. Szanuje mienie szkolne i spoeczne oraz mienie wasne i swoich kolegw;
  10. Dba o higien swoj i otoczenia;
  11. Nie ulega naogom (palenie tytoniu, picie alkoholu, uywanie narkotykw, rodkw odurzajcych oraz innych szkodliwych dla zdrowia);
  12. Nie uywa wulgarnego jzyka;
  13. Dokonuje zmiany obuwia;
  14. Ma najwyej pi godzin nieusprawiedliwionych;
  15. Nie spnia si na zajcia lekcyjne (dopuszczalne 3 spnienia w semestrze).

Ocen dobr otrzymuje ucze, ktry:

  1. Dobrze spenia wszystkie wymagania szkolne zgodnie ze statutem;
  2. Wyrnia si kultur osobist w stosunku do nauczycieli, pracownikw szkoy, uczniw i innych osb oraz prezentuje tak postaw w szkole i poza ni;
  3. Uczestniczy w pracach na rzecz klasy, szkoy i rodowiska;
  4. Jest systematyczny w nauce i uzyskuje w niej wyniki odpowiednie do swoich moliwoci;
  5. Stara si solidnie peni powierzone mu funkcje i wywizywa si z zada naoonych na niego przez nauczycieli;
  6. Systematycznie uczszcza do szkoy, a nieobecnoci usprawiedliwia zgodnie z ustaleniami w regulaminie szkoy;
  7. Rozwija swoje zainteresowania i uzdolnienia wykorzystujc moliwoci stworzone przez szko;
  8. Szanuje mienie szkolne i spoeczne oraz mienie wasne i swoich kolegw;
  9. Dba o higien swoj i otoczenia;
  10. Nie ulega naogom;
  11. Nie uywa wulgarnego jzyka;
  12. Przestrzega zmiany obuwia;
  13. Ma najwyej 10 godzin nieusprawiedliwionych;
  14. Nie spnia si na zajcia lekcyjne (dopuszczalne 5 spnie w semestrze);
  15. Ma w dzienniku lekcyjnym nie wicej ni trzy uwagi.

Ocen poprawn otrzymuje ucze, ktry:

  1. Ma poprawny stosunek do obowizkw ucznia;
  2. Cechuj go kultura osobista i kultura zachowania wobec osb dorosych i kolegw;
  3. Osiga wyniki w nauce na miar swoich moliwoci i warunkw;
  4. Wykazuje ch wsppracy z wychowawc i innymi nauczycielami;
  5. Szanuje mienie szkolne, spoeczne i kolegw;
  6. Przestrzega zasad zdrowia, higieny i etyki osobistej oraz najbliszego otoczenia;
  7. Stara si wywizywa z wymogw regulaminowych dotyczcych odpowiedniego ubioru i przestrzega zasady zmiany obuwia;
  8. Nie ulega naogom i nie namawia do nich kolegw;
  9. Ma najwyej 15 godzin nieusprawiedliwionych;
  10. Nie spnia si na zajcia lekcyjne (dopuszczalne 10 spnie w semestrze);
  11. Ma w dzienniku lekcyjnym nie wicej ni 5 uwag.

Ocen nieodpowiedni otrzymuje ucze, ktry:

  1. Nie wywizuje si z obowizkw ucznia zawartych w statucie szkoy;
  2. Ma lekcewacy stosunek do pracownikw szkoy kolegw;
  3. Nie wykazuje adnego zaangaowania spoecznego i chci do wsppracy z wychowawc (nauczycielem);
  4. Nie osiga wynikw w nauce na miar swoich moliwoci;
  5. Nie systematycznie uczszcza do szkoy, ma nie usprawiedliwione nieobecnoci, czsto spnia si na zajcia szkolne;
  6. Powoduje konflikty i ktnie;
  7. Niszczy mienie szkolne i spoeczne;
  8. Ulega naogom i namawia do tego innych;
  9. Lekceway zasady zmiany obuwia;
  10. Opuci wicej ni 15 godzin nieusprawiedliwionych;
  11. Spnia si na zajcia lekcyjne (powyej 10 spnie w semestrze);
  12. Ma w dzienniku lekcyjnym nie wicej ni 5 uwag.

Ocen nagann otrzymuje ucze, ktry:

  1. Lekceway obowizki ucznia zawarte w statucie;
  2. Zachowuje si nagannie w stosunku do nauczycieli, pracownikw szkoy, kolegw i innych osb;
  3. Znca si fizycznie i psychicznie nad innymi, szantauje i straszy sabszych od siebie;
  4. Nie wykazuje adnego zaangaowania spoecznego;
  5. Osiga bardzo sabe wyniki w nauce;
  6. Czsto opuszcza zajcia bez usprawiedliwienia oraz spnia si na lekcje;
  7. Powoduje konflikty i wdaje si w bjki;
  8. Dziaa w nieformalnych grupach, takich jak gangi modzieowe i sekty;
  9. Ulega naogom i namawia do tego innych;
  10. Zupenie lekceway zasady zmiany obuwia;
  11. Opuci wicej ni 25 godzin nieusprawiedliwionych;
  12. Spnia si na zajcia lekcyjne (powyej 10 spnie w semestrze);
  13. Ma w dzienniku lekcyjnym wicej ni 5 uwag;
  14. Dewastuje mienie szkolne o spoeczne;
  15. Nie wykazuje poprawy mimo zastosowania rodkw zaradczych.

Zatwierdzono na posiedzeniu Rady Pedagogicznej dnia 02.01.2007r.

Aneks do Regulaminu Oceniania z dnia 04.01.2008r.
Aneks do Regulaminu Oceniania z dnia 28.08.2009r.
Aneks do Regulaminu Oceniania z dnia 21.01.2009r.