Regulamin oceniania zachowania uczniów
w I Liceum Ogólnokształcącym im. Tadeusza Kościuszki
w Bielsku Podlaskim

I. Postanowienia ogólne

Ocena zachowania wyraża opinię szkoły o wypełnianiu przez ucznia obowiązków szkolnych, jego kulturze osobistej, postawie wobec kolegów, aktywności społecznej, stopnia respektowania zasad współżycia społecznego i norm etycznych.

  1. Ocena zachowania nie może mieć wpływu na:
    1. oceny z zajęć edukacyjnych;
    2. promocji do klasy programowo wyższej lub ukończenie szkoły z zastrzeżeniem pkt. 10, 11.
  2. Ocenę zachowania śródroczną i końcową ustala się według następującej skali ocen:

  3. - wzorowe - wz
    - bardzo dobre - bdb
    - dobre - db
    - poprawne - pop
    - nieodpowiednie - ndp
    - naganne - ng.
  4. Ocenę zachowania ustala wychowawca klasy po zasięgnięciu opinii innych nauczycieli i publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej (w szczególnych przypadkach) o których mowa w pkt. 4.
  5. Przy ustalaniu oceny klasyfikacyjnej zachowania ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia lub odchylenia rozwojowe, należy uwzględnić wpływ stwierdzonych zaburzeń lub odchyleń na jego zachowanie na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego albo indywidualnego nauczania lub opinii publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym publicznej poradni specjalistycznej.
  6. Na tydzień przed okresową lub roczną radą klasyfikacyjną wychowawca klasy na godzinie do dyspozycji wychowawcy dokonuje oceny zachowania ucznia. Na jej końcowy kształt składają się:
    1. samoocena ucznia;
    2. ocena zespołu klasowego;
    3. ocena wychowawcy.
  7. Przy ustalaniu oceny zachowania ucznia brane są pod uwagę następujące elementy:
    1. stosunek do obowiązków szkolnych;
    2. kultura osobista;
    3. aktywność społeczna;
    4. uwagi i spostrzeżenia innych nauczycieli uczących w klasie zebrane przez wychowawcę przed przystąpieniem do oceniania zachowania ucznia;
    5. udokumentowane pozostałe uwagi pozytywne i negatywne o zachowaniu (listy pochwalne, wyroki sądowe, pisma władz porządkowych);
    6. dbałość o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych osób.
  8. Ocena zachowania ustalona przez wychowawcę jest ostateczna.
  9. Ocenę śródokresową uczeń może poprawić w następnym okresie, dostosowując swoją postawę do wymienionych dalej kryteriów.
  10. Wychowawca klasy na początku roku szkolnego informuje uczniów i ich rodziców (prawnych opiekunów) o zasadach oceniania zachowania.
  11. Rada Pedagogiczna może podjąć uchwałę o niepromowaniu do klasy programowo wyższej lub nieukończeniu szkoły przez ucznia, któremu po raz drugi z rzędu ustalono naganną roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania.
  12. Uczeń, któremu po raz trzeci z rzędu ustalono naganną ocenę klasyfikacyjną zachowania, nie otrzymuje promocji do klasy programowo wyższej, a uczeń klasy programowo najwyższej nie kończy szkoły.
  13. Wychowawca klasy na trzy tygodnie przed końcem roku szkolnego informuje ucznia i jego rodziców ( prawnych opiekunów) o przewidywanej nagannej rocznej ocenie klasyfikacyjnej zachowania.
  14. W przypadku, gdy roczna ocena klasyfikacyjna zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny, uczeń lub jego rodzice (prawni opiekunowie) mogą złożyć zastrzeżenia do dyrektora szkoły w terminie do 7 dni po zakończeniu zajęć dydaktyczno-wychowawczych.
  15. W przypadku stwierdzenia, że roczna ocena klasyfikacyjna zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa, dyrektor szkoły powołuje komisję, która ustala ocenę w drodze głosowania zwykłą większością głosów. Ocena ustalona przez komisję jest ostateczna.
II. Szczegółowe kryteria oceny zachowania ucznia

Ocenę wzorową otrzymuje uczeń, który:

  1. Wzorowo spełnia wszystkie wymagania szkolne, jest wzorem do naśladowania dla innych uczniów w szkole i środowisku;
  2. Na tle klasy wyróżnia się kulturą osobistą wobec wszystkich pracowników szkoły, uczniów, a także w swoim środowisku, prezentuje taką postawę na wszystkich zajęciach organizowanych przez szkołę;
  3. Wykazuje dużą inicjatywę w pracy na rzecz klasy, szkoły i środowiska; czynnie uczestniczy w pracach samorządu uczniowskiego i innych organizacji działających w szkole;
  4. Jest pilny w nauce, maksymalnie wykorzystuje swoje możliwości w tym zakresie, służy pomocą koleżeńską innym uczniom;
  5. Nie ma ocen niedostatecznych i dopuszczających;
  6. Sumiennie wywiązuje się z obowiązków powierzonych mu przez wychowawcę klasy, nauczycieli i innych przełożonych;
  7. Jest wzorem punktualności, systematycznie uczęszcza do szkoły, a nieobecności usprawiedliwia w terminie ustalonym w regulaminie szkoły, nie spóźnia się na zajęcia szkolne (dopuszczalne trzy spóźnienia w semestrze);
  8. Dąży do rozwijania własnych zainteresowań i zdolności w miarę możliwości stworzonych przez szkołę;
  9. Szanuje mienie szkolne i społeczne oraz mienie własne i swoich kolegów;
  10. Dba o higienę swoją i otoczenia;
  11. Nie ulega nałogom (palenie tytoniu, picie alkoholu, używanie narkotyków, środków odurzających oraz innych szkodliwych dla zdrowia);
  12. Dba o czystość polskiego języka, nie używa wulgarnego języka;
  13. Dokonuje zmiany obuwia;
  14. Ma najwyżej trzy godziny nieusprawiedliwione;
  15. Nie ma żadnych uwag o negatywnym zachowaniu w dzienniku lekcyjnym.

Ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który:

  1. Bardzo dobrze spełnia wszystkie wymagania szkolne zgodnie ze statutem;
  2. Wyróżnia się kulturą osobistą w stosunku do nauczycieli, pracowników szkoły, uczniów i innych osób oraz prezentuje taką postawę w szkole i poza nią;
  3. Chętnie uczestniczy w pracach na rzecz klasy, szkoły i środowiska;
  4. Jest pilny i systematyczny w nauce, służy pomocą koleżeńską innym uczniom;
  5. Nie ma ocen niedostatecznych;
  6. Bardzo dobrze wypełnia obowiązki ucznia i wywiązuje się z zadań nałożonych na niego przez wychowawcę oraz innych nauczycieli;
  7. Systematycznie uczęszcza do szkoły, a nieobecności usprawiedliwia zgodnie z ustaleniami w regulaminie szkoły;
  8. Rozwija swoje zainteresowania i uzdolnienia we własnym zakresie oraz wykorzystuje możliwości stworzone przez szkołę;
  9. Szanuje mienie szkolne i społeczne oraz mienie własne i swoich kolegów;
  10. Dba o higienę swoją i otoczenia;
  11. Nie ulega nałogom (palenie tytoniu, picie alkoholu, używanie narkotyków, środków odurzających oraz innych szkodliwych dla zdrowia);
  12. Nie używa wulgarnego języka;
  13. Dokonuje zmiany obuwia;
  14. Ma najwyżej pięć godzin nieusprawiedliwionych;
  15. Nie spóźnia się na zajęcia lekcyjne (dopuszczalne 3 spóźnienia w semestrze).

Ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który:

  1. Dobrze spełnia wszystkie wymagania szkolne zgodnie ze statutem;
  2. Wyróżnia się kulturą osobistą w stosunku do nauczycieli, pracowników szkoły, uczniów i innych osób oraz prezentuje taką postawę w szkole i poza nią;
  3. Uczestniczy w pracach na rzecz klasy, szkoły i środowiska;
  4. Jest systematyczny w nauce i uzyskuje w niej wyniki odpowiednie do swoich możliwości;
  5. Stara się solidnie pełnić powierzone mu funkcje i wywiązywać się z zadań nałożonych na niego przez nauczycieli;
  6. Systematycznie uczęszcza do szkoły, a nieobecności usprawiedliwia zgodnie z ustaleniami w regulaminie szkoły;
  7. Rozwija swoje zainteresowania i uzdolnienia wykorzystując możliwości stworzone przez szkołę;
  8. Szanuje mienie szkolne i społeczne oraz mienie własne i swoich kolegów;
  9. Dba o higienę swoją i otoczenia;
  10. Nie ulega nałogom;
  11. Nie używa wulgarnego języka;
  12. Przestrzega zmiany obuwia;
  13. Ma najwyżej 10 godzin nieusprawiedliwionych;
  14. Nie spóźnia się na zajęcia lekcyjne (dopuszczalne 5 spóźnień w semestrze);
  15. Ma w dzienniku lekcyjnym nie więcej niż trzy uwagi.

Ocenę poprawną otrzymuje uczeń, który:

  1. Ma poprawny stosunek do obowiązków ucznia;
  2. Cechują go kultura osobista i kultura zachowania wobec osób dorosłych i kolegów;
  3. Osiąga wyniki w nauce na miarę swoich możliwości i warunków;
  4. Wykazuje chęć współpracy z wychowawcą i innymi nauczycielami;
  5. Szanuje mienie szkolne, społeczne i kolegów;
  6. Przestrzega zasad zdrowia, higieny i etyki osobistej oraz najbliższego otoczenia;
  7. Stara się wywiązywać z wymogów regulaminowych dotyczących odpowiedniego ubioru i przestrzega zasady zmiany obuwia;
  8. Nie ulega nałogom i nie namawia do nich kolegów;
  9. Ma najwyżej 15 godzin nieusprawiedliwionych;
  10. Nie spóźnia się na zajęcia lekcyjne (dopuszczalne 10 spóźnień w semestrze);
  11. Ma w dzienniku lekcyjnym nie więcej niż 5 uwag.

Ocenę nieodpowiednią otrzymuje uczeń, który:

  1. Nie wywiązuje się z obowiązków ucznia zawartych w statucie szkoły;
  2. Ma lekceważący stosunek do pracowników szkoły kolegów;
  3. Nie wykazuje żadnego zaangażowania społecznego i chęci do współpracy z wychowawcą (nauczycielem);
  4. Nie osiąga wyników w nauce na miarę swoich możliwości;
  5. Nie systematycznie uczęszcza do szkoły, ma nie usprawiedliwione nieobecności, często spóźnia się na zajęcia szkolne;
  6. Powoduje konflikty i kłótnie;
  7. Niszczy mienie szkolne i społeczne;
  8. Ulega nałogom i namawia do tego innych;
  9. Lekceważy zasady zmiany obuwia;
  10. Opuścił więcej niż 15 godzin nieusprawiedliwionych;
  11. Spóźnia się na zajęcia lekcyjne (powyżej 10 spóźnień w semestrze);
  12. Ma w dzienniku lekcyjnym nie więcej niż 5 uwag.

Ocenę naganną otrzymuje uczeń, który:

  1. Lekceważy obowiązki ucznia zawarte w statucie;
  2. Zachowuje się nagannie w stosunku do nauczycieli, pracowników szkoły, kolegów i innych osób;
  3. Znęca się fizycznie i psychicznie nad innymi, szantażuje i straszy słabszych od siebie;
  4. Nie wykazuje żadnego zaangażowania społecznego;
  5. Osiąga bardzo słabe wyniki w nauce;
  6. Często opuszcza zajęcia bez usprawiedliwienia oraz spóźnia się na lekcje;
  7. Powoduje konflikty i wdaje się w bójki;
  8. Działa w nieformalnych grupach, takich jak gangi młodzieżowe i sekty;
  9. Ulega nałogom i namawia do tego innych;
  10. Zupełnie lekceważy zasady zmiany obuwia;
  11. Opuścił więcej niż 25 godzin nieusprawiedliwionych;
  12. Spóźnia się na zajęcia lekcyjne (powyżej 10 spóźnień w semestrze);
  13. Ma w dzienniku lekcyjnym więcej niż 5 uwag;
  14. Dewastuje mienie szkolne o społeczne;
  15. Nie wykazuje poprawy mimo zastosowania środków zaradczych.

Zatwierdzono na posiedzeniu Rady Pedagogicznej dnia 02.01.2007r.

Aneks do Regulaminu Oceniania z dnia 04.01.2008r.
Aneks do Regulaminu Oceniania z dnia 28.08.2009r.
Aneks do Regulaminu Oceniania z dnia 21.01.2009r.